The Inclusivity Pathway Training (IPT) is een trainingsprogramma dat specifiek
ontwikkeld is om vaardigheden te bevorderen die bijdragen aan het faciliteren
van een inclusieve leer en werkomgeving. Dat kan in de klas; op de werkvloer;
in een groep, of 1 op 1 zijn. Het streeft naar het bouwen van zelfvertrouwen
zodat mensen vanuit hun kracht hun omgeving kunnen
veranderen.Verder is de IPT ontworpen met het idee dat
echte inclusie vereist dat onderliggende structurele en
historische patronen moeten worden losgeschud. De
IPT gebruikt vaardigheidsthema’s. Deelnemers
ervaren een reeks activiteiten gebaseerd
op een aantal vaardigheidsthema’s.
Deze activiteiten komen uit
verschillende bronnen waaronder
theater, psychodrama, spel,
en psychologie.
De leer van ‘restorative practice’, zoals geformuleerd door Kelvin Cooper (Bronx Community College), behandelt het persoonlijke en gedeelde trauma dat voortkomt uit systemen van ongelijkheid. Om inclusie te doen slagen, zal dit trauma erkend en op de juiste manier behandeld moeten worden. Op gemeenschapsniveau vergt dit herstel. Op persoonlijk niveau vraagt dit om aandacht voor een individu’s eigen welzijn, om zo in staat te zijn gedegen bij te dragen aan een transformatie naar meer inclusie.
RESTORATIVE
PRACTICE
Cognitieve psychologie is een vorm van psychotherapie die je leert om anders tegen problematische situaties aan te kijken en hier anders mee om te gaan. CGT en psychodrama bieden daarmee inzichten en handvatten ten aanzien van emoties, gedrag en cognitie als samenhangend concept. IPT is geen therapie maar gebruikt wel elementen uit cognitieve gedragstherapie omdat deze methodes bewezen effectief zijn. Ook legt cognitieve gedragstherapie nadruk op het aspect van emoties; een belangrijk onderdeel dat in bestaande inclusiviteitsacties vaak onderbelicht blijft.
COGNITIEVE
PSYCHOLOGIE
Inheemse kennis beslaat, hoewel het zelden expliciet wordt onderwezen, een breed en multidisciplinair veld binnen de academische wereld waarin de epistemologie en ontologie van inheemse mensen centraal staat. Het gaat hierbij om kennis vanuit lokale tradities, cultuur, ervaringen en samenhangende perspectieven. Door de grote nadruk op het perspectief van (voormalig) gekoloniseerde en gemarginaliseerde groepen, biedt inheemse kennis veel inzicht in systematische ongelijkheid binnen samenlevingen maar ook op kleiner niveau zoals binnen een lokale gemeenschap of organisatie.
INDIGENOUS
KNOWLEDGE
INDIGENOUS
KNOWLEDGE
‘Embodied’ leren benadrukt de rol van het lichaam in zowel leren als in interacties met anderen. Het biedt handvatten om kennis niet alleen aan te reiken via het hoofd maar deze ook lichamelijk eigen te maken, waardoor het daadwerkelijk landt. Het feit dat deelnemers voldoende vertrouwen hebben om hun lichaam actief in te zetten in de verschillende activiteiten, werkt bovendien empowerend.
BELICHAAMD
LEREN
BELICHAAMD
LEREN
OVER DE IPT
COGNITIEVE
PSYCHOLOGIE
Navigeer over de tegels
om meer te weten
te komen.
GEËNGAGEERD
MEEDOEN, DELEN,
UITEN
SAFE/BRAVE
SPACE
POSITIONALITEIT
DREMPELS
VERLAGEN
ZELFZORG
VERGEVING
LUISTEREN
BONDGENOOT-
SCHAP
TRANS-
FORMEREN
CEREMONIE
EREN EN
VIEREN
MECHANISMEN
VAN UITSLUITING
VERBINDEN
MET ELKAARS
VERHAAL
RESTORATIVE
PRACTIVE
NEUTRALITEIT
Er zijn veel benaderingen en definities van transformatief leren.
Voor ons betekent transformatief leren een leerproces dat connecties aangaat en ervaringsgerichte verkenningen met als doel diepe, regenererende en belichaamde veranderingen in de persoon teweeg te brengen, die ze weer kunnen gebruiken om
verandering op gemeenschappelijk niveau te implementeren.
TRANSFORMATIEF
LEREN
TRANSFORMATIEF LEREN
Opmerking: deze website is geoptimaliseerd voor interactie met het bureaublad. Bekijk deze website via desktop om toegang te krijgen tot alle functies.
Het dominant en de ander model geeft ons inzage in hoe onze menselijke interacties vol zijn met patronen van ongelijkheid. Het demonstreert hoe uit de rijkheid aan verhalen in onze gemeenschap, er één naar boven stijgt, terwijl de anderen achter blijven. Daarbij hebben we dingen geleerd over hoe we ons gedragen in de dominante of de andere positie. Onze conditionering draagt bij aan het in stand houden van die ongelijkheden en om ze als normaal te accepteren. Het dominant en de andere is een dynamisch model. Afhankelijk van de context of situatie kunnen wij ons allemaal in de dominante of de positie van de andere bevinden.
DOMINANT
EN DE ANDER
HOE WERKT HET?
In onderstaande video legt Aminata Cairo uit hoe de IPT tot stand is gekomen, hoe deze gebruikt kan worden en hoe de training het meest effectief ingezet kan worden.
GESCHEIDENIS
De IPT is ontwikkeld op basis van meer dan 30 jaar aan ervaring van Dr. Aminata Cairo als hulpverlener, kunstenaar, psycholoog en antropoloog, als ook haar recentere aanstellingen aan de Universiteit van Leiden en De Haagse Hogeschool. Professors Kelvin Cooper (Bronx Community College) en Kathryn Bentley (Southern Illinois University Edwardsville) hebben eveneens grote bijdragen geleverd aan het tot stand komen van de training. In 2017 werd de eerste pilot van de training, toen nog onder de naam ‘Inclusivity Training Toolkit’, gedraaid.
Navigeer over de tegels om meer te weten te komen
BETROKKENEN IN DE PILOTFASE
BETROKKENEN IN
DE PILOTFASE
BETROKKENEN IN DE TESTFASE
BETROKKENEN IN
DE TESTFASE
In 2019 heeft het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) subsidie toegekend om de Inclusivity Training Toolkit (nu Inclusivity Pathway Training, IPT) te realiseren. De financiering van NRO kent een looptijd van drie jaar. Het oorspronkelijke team van De Haagse Hogeschool is hiervoor de samenwerking aangegaan met Hogeschool InHolland en de Universiteit van Leiden, om de training verder te ontwikkelen en om meer trainers in staat te stellen om met de IPT te werken. Het voornaamste doel is nu om de training voor een breed publiek toegankelijk te maken.
NRO ONDERZOEK